Het aanpassen van de motor  vergt  het nodige denkwerk.  Steeds als je denkt dat je een oplossing voor een probleem  hebt gevonden dan leidt dit tot  een volgend probleem aangezien de ruimte waarin je moet werken vaak  beperkt is en je erg creatief moet zijn. Gelukkig is dit  Albert Lukens wel toevertrouwd . Hij weet telkens weer een perfecte oplossing te bedenken voor elke aanpassing en type motorvoertuig .  Het uiterlijk van de motor wordt zoveel mogelijk origineel gehouden De talloze fraaie aanpassingen  bewijzen dit.

DROOM


Al jaren lang was ik gecharmeerd van de eigenzinnige Honda Goldwing, vond dit een geweldig imposante mooie motor om te zien. Heb ook altijd volgehouden dat er ooit een dag zal zijn waarop ik zelf deze motor zou bezitten of besturen.
Na mijn ongeval heb dit wel min of meer uit mijn hoofd gezet omdat het zo goed als onmogelijk voor mij zou zijn om een dergelijke grote/zware motor te berijden. De aanpassing voor dit type motor is bijna niet te doen en zou een vermogen kosten.
Uiteindelijk heb ik na het ongeval een Honda CBF 1000 gekocht dit was een geweldige motor (met aanpassing) om te besturen ook met duo en heeft me nooit teleurgesteld.
Toch miste ik iets, elke keer als in een Goldwing passeerde kreeg ik een raar gevoel.Van dit type motorfiets zijn er maar weinig totdat ik een keer met een BMW in aanraking kwam. De R1200 RT vond ik ook een erg mooie en fors ogende motor, ook bij dit type was het bijna niet mogelijk om een goede aanpassing te maken. Totdat er in 2010 een nieuw model kwam waarin de vloeistof reservoirs meer in de hendels geïntegreerd waren maar er los van zaten.Tevens was er nu maar 1 schakelaar voor de knipperlichten (voorheen links en rechts)
Nu was de tijd daar om een grote droom te realiseren en heb ik een BMW R1200 RT aangeschaft
Dit type motor maakt de aanpassing iets eenvoudiger doordat er meer ruimte op het stuur is om de aanpassing (door Rob Jansen en Albert Lukens) mogelijk te maken.
Nog steeds zal het een grote uitdaging zijn om de motor voor mij aan te passen gezien de eigenzinnige techniek van de BMW
 
Een droom die voor mij werkelijkheid is geworden. 

PROJECKT NUMBER TWO


22 Maart 2012

Motor is binnen (met dank aan GEBBEN MOTOREN) in voorzien van zeer veel opties o.a: ABS (+ combine braking),ESA (electric suspension adjustment), ASC (automatic stability control), Bluethooth, Radio (met I-Pod aansluiting), Cruisecontrole, Elektrische scherm, Bandenspanning controle systeem, Zijkoffers, Top koffer (BMW K1600)
Maart 2012 

De ombouw is nu daadwerkelijk begonnen. Momenteel wordt er gekeken hoe de aanpassing (koppeling duim bediend, gashendel en enkele schakelaars rechts) vorm moet gaan krijgen. Als eerste moet er ruimte gecreëerd worden om de schakelaars en de koppeling (rechts) ruimte te geven op de rechter stuurhelft. De schakelaars van de BMW zijn uiterst complex en behoeven de nodige aandacht. Zonder deze zorg loop je het risico dat een bepaalde functie uitvalt. Nadat alles uitgebreid is onderzocht en denkbeeldig een plaats heeft gekregen kunnen onderdelen gemodificeerd/ besteld worden. Later meer.....................
Bijna de gehele motor is inmiddels gestript, nu is er een duidelijk beeld hoe en waar er de ruimte is om de aanpassing te maken.
Gemodificeerde koppelingspomp krijgt ook vorm, schakelaars kunnen gewisseld worden van links naar rechts en van rechts naar links. Op deze manier heb ik veel fucties binnen handbereik. 
De ombouw is nu in de definitieve aanpassing en word erg mooi.Schakelaars zijn gewisseld daar ben ik erg blij mee. De linkerkant is al klaar op een afdekkapje na voor bescherming van de stekkers deze zaten eerst (origineel) aan de andere kant. Rechterkant is een heel ander verhaal, over de beugel zit een montagestuk waar weer een beugel aan vast komt waar de koppelingspomp word bevestigt. Nadien word de hendel nog in vorm gemaakt .Als het geheel afgewerkt is ziet het er bijna origineel uit. Ook is het handvat aangepast dat mijn motoprothese er zo op past, zelfs de handvat verwarming werkt nog.
Projeckt Number Two mede mogelijk door:    
MODIFICATIES TEN OPZICHTE VAN ORIGINEEL


  •   Koppeling verplaatst (naar rechts) duimbediend
  •   Linkerschakelaar originele (naar rechts) 
  •   Koppeling (rechts) gemonteerd/gemodificeerd
  •   Schakelaar (links) gemodificeerd
  •   Schakelaar (rechts) gemodificeerd 
  •   Handvat (links) en (rechts) aangepast
  •   Gashendel huis aangepast
  •   Kabelboom gemodificeerd 
  •   Koppelingshendel aangepast
  •   Duimmuis gashendel
7 Mei 2012
Motor aanpassing is inmiddels klaar en de eerste meters zitten erop, GEWELDIG. Rob en Albert super bedankt voor jullie onvermoeibare inzet.

Infomateriaal over de BMW R1200RT

FOLDERS-HANDLEIDING

METAMORFOSE BMW R1200RT 
VIDEO
November 2012

De metamorfose van mijn BMW is inmiddels begonnen; de motor krijgt een geheel nieuwe, unieke, eigen ontworpen look. Eigenlijk was het de bedoeling dat dit gelijk na aanschaf van de motor zou gebeuren, maar wegens tijdgebrek/planning was dit niet mogelijk. Nu er voor mij een periode is aangebroken waarin ik toch niet rijd is de tijd daar om de make-over te realiseren.
De zijpanelen en de kofferdeksels worden hiervoor grondig onder handen genomen. Badges worden verwijderd en glad gemaakt. Tevens worden de inkepingen in beide zijdelen eruit gehaald. Alle kleurdelen van de motor worden voorzien van een nieuwe, unieke kleur. De badges keren terug, maar dan via airbrush techniek i.p.v. opgeplakt. Inmiddels zijn de eerste delen bewerkt en is er geen weg terug. Oké, ik moet eerlijk toegeven dat ik wel even moest slikken. Ik vraag mij af: ” komt dit wel weer goed ? ” na de eerste confrontatie met de reprozaag/schuurmachine .
Naarmate het proces vordert krijg ik er steeds meer vertrouwen in dat alles uiteindelijk toch weer goed komt. De eerste delen zitten in de grondverf en het lijkt of het nooit anders is geweest. Alleen de echte kenner valt straks het verschil op t.a.v. wat er is aangepast/ veranderd.
Januari 2013 

Inmiddels is de motor compleet in kleur “witte parelmoer “ gespoten. Het geheel ziet er mooi en fris uit, ook de delen die bewerkt zijn zien er uit alsof het nooit anders is geweest. Kleine subtiele details zijn aangebracht. Achterop de spoiler van de topkoffer pronkt mijn eigen naam (BERT) in het BMW logo. Ook de letters “Special Edition” zijn goed te lezen, op deze manier is de motor geheel naar mijn eigen wensen gemaakt en is het meer dan een uniek exemplaar geworden.
VIDEO
MODIFICATIES TEN OPZICHTE VAN ORIGINEEL


  •   Badges zijpanelen verwijderd 
  •   Zijpanelen sleuven verwijderd /glad gemaakt
  •   Zijkoffer emblemen verwijderd / glad gemaakt
  •   Badge spoiler verwijderd / glad gemaakt
  •   Geheel in unieke parelmoer kleur gespoten
  •   Eigen ontworpen logo / BMW badges aangebracht (airbrush) 
  •   BMW logo is getransformeerd naar BERT. (Bert's Eigenartige Reise Tourer
Gemonteerde Accessoire 

Wunderlich: Stander verbreder ,Rempedaal verbreder, Buddy Seat. Lever Guard: Cardan beschermer
Wunderlich: As cover, Valbeugel, Uitlaat klep beschermer, Cardan crash pad. Akrapovic: Uitlaat, K&N: luchtfilter. BMW: Spatbord verlenger achter, Spatbord verlenger voor, Cylinder beschermer, Top koffer K1600GTL+ ruggesteun (special by Wunderlich), 2e remlicht (topkoffer). BMW: Tanktas, Ipod kabel, Zijkoffer beschermer, Binnen tassen,,Topkoffertas. BMW GS LED schijnwerpers. Pilot: Dagrij lampjes (LED) Garmin: Garmin Zumo XT. GPS.nl: Navigatie beugel Garmin Zumo XT. Eigenbouw:Oliekoelergaas. ZumoLock: afsluitbare Zumo houder. BMW R1200GS carterbeschermer. (special aangepast). Wunderlich: Topkoffertas. Rizoma: Oliedop, Crash protector. 
BMW Overheidsventilator. ReCyclizer. Battery Guard. Motobatt. 
LEES VERDER
Ruggesteun en buddyseat  speciaal aangepast. Met dank aan Wunderlich
BMW kroonplaat logo is getransformeerd naar BERT. (Bert's Eigenartige Reise Tourer
Remlicht topkoffer K1600GTL.  Aansluitschema: hier  stekker: hier 
Achteremleiding afdekkapje voorzien van carbon foliedip. Door  H2O Filiedip 
Prothese heeft de zelfde kleurstelling als de motor gekregen. Met dank aan Stel Orthopedie Vries   
Wunderlich valbeugel aangepast voor een carterbeschermer van een GS, door Lukens Tuning Service
Bagagedrager voor op de topkoffer. Met dank aan Lukens Tuning Service
Topkoffertas op bagagedrager Wunderlich
Oliekoeler gril. ( van Ikea prullenbak )
Kleine details: Rizoma oliedop, speakergaas, Special Edition logo in Garmin.
ReCyclizer voor meer koppel/trekkracht en een betere gasresponse/gelijkmatige loop, ReCyclizer
Wunderlich valbeugel met BMW LED schijnwerpers met dank aan Bouwman aanhangers   schema: hier.
Olie cooler voorzien van overheidsventilator voor extra koeling   schema: hier .
Zijkoffer tassen,koeltas en custum made jas zijn voorzien van eigen logo. 

Gaas achter de ruithouder  ( van Ikea prullenbak )

Nieuw navigatie (Zumo XT incl. ZumoLock)) en houder ( GPS.nl ) gemonteerd

Spijkerflap gemonteerd zogenaamde overheidsflap  (van een fietsspatlap BIBIA ) Ter voorkomen van evt. lekke band

ABS Sensor , gaas achter uitlaatklep en gaas achter wielhub gemaakt (alles van afval materiaal: stukje aluminium, luidspreker cover en vliegenkapje).

BMW niertjes gemaakt met 3D printer ( net als BMW Auto's ) voor de olie cooler. Gaas is prullenbak van Action.

Het STL file kun je hier downloaden en zelf printen.

Eindkapjes gemaakt van RVS  (gelaserd ) met eigen logo. (Bert's Eigenartige Reise Tourer


Inmiddels ook voor het nageslacht een bijzondere BMW gemaakt van 9 en 18mm berken triplex de wielen zijn van een loopfiets. Natuurlijk ook voorzien van haar eigen unieke logo, Incl. verlichting en eigen nummerplaat.


BMW R1200RT Prothesehand ontwerp (klik op afbeelding voor vergroting)

Na gepersonaliseerde motor en motorprothese is er nu ook op basis van mijn BMW R1200RT prothese hand ontworpen. Met dank aan Dennis Osseweijer van de TU Delft.


Problemen met de


Problemen heeft elke motormerk. Ook BMW

Problemen die ik heb ondervonden met mijn R1200RT zijn o.a.


* VERSNELLINGSBAK   3e versnelling     

* KRUKASKERING   lekt

* BRANDSTOF POMP   vervuild                                     

* DYNAMO    lager                                * klik op item



     
    Handige onderhouds video's voor de R1200RT

    Olie cooler Fan Monteren: hier
    Motor Olie Wissel: hier
    Reinigen (onzichtbare ) benzine filter: hier 
    Kuipwerk demonteren: hier
    Kleppen stellen: hier
    Lampen verwisselen: hier
    Kardan onderhoud: hier
    Olie wissel Kardan: hier
    Versnellingsbak oliewissel: hier
    Banderspanningsmeter batterij vervangen  hier 
    Cardan demontage:  hier
    Dagrij verlichting vervangen LED:  hier
    Schakelaar probleem:  hier
    Dynamo riem verwange:  hier
    Luchtfiler vervangen:  hier
    Spiegel monteren:  hier
    Xenon montage:  hier
    Knipperlicht voor vervangen:  hier  
    Bobine demonteren:  hier
    Veel BMW R1200RT video's:  hier

    TT circuit Assen 2013, met dank aan Ad Kievit  
    KNMV VRO cursus Lelystad 2013, met dank aan Ad Kievit     Video hier
    TT Circuit Assen 2014, met dank aan Ad Kievit      Video hier
    TT Circuit Assen 2015, met dank aan Ad Kievit  

Met dank aan:

STELVIO RIT

Mijn BMW is inmiddels bijna wereld beroemd hiernaast zie je een aantal art: 
                                        (klik op een link)

         Copyright ©  1-HANDED                                 
Share by: