DE KENNIS VAN NU


Bert Pot, een van de eersten in Nederland met een geavanceerde elektronische handprothese, bereidt zich voor op de Cybathlon, een wedstrijd voor mensen met een prothese.


De Kennis Van NU 


De perfecte arm


Je veters strikken, een horloge omdoen of de was ophangen. Je doet het waarschijnlijk allemaal zonder erbij na te denken.
Met een armprothese zijn deze simpele, dagelijkse handelingen een stuk minder eenvoudig. Armprotheses worden steeds beter, maar halen het nog bij lange na niet bij een echte arm. Hoe is het om na een ongeluk verder te leven met een armprothese? 


Maandag, 8  April 2019, Sappemeer. 

Het programma De Kennis Van Nu was op bezoek in Sappemeer om een item te maken over armprotheses en de ontwikkeling daarvan. De opnames van o.a. de motor, mijn protheses en de Cybathlon training duurden de hele middag. De presentatrice Elisabeth van Nimwegen pikte ik op bij het treinstation in Sappemeer om vervolgens naar mijn huis te rijden  ( in scene gezet ). Hier moest ik het een en ander uitleggen over mijn protheses en hoe ze werken. Ook moest ik div. handelingen laten zien die bij de Cybathlon plaatsvinden.

Vrijdag, 17 Mei  2019, Karlsruhe. 

Tijdens de REHAB beurs in Karlsruhe vonden de Cybathlon Series plaats ( armparcour races ter voorbereiding oor de echte Cybathlon in 2020).Ook hier was de crew van De Kennis Van Nu aanwezig. Zij volgden mij en mijn teamgenoot Claudia Breidbach tijdens de wedstrijden. De races gingen redelijk goed en uiteindelijk won ik een bronzen medaille en Claudia goud. Op de beurs kwam ik met Prof Max Ortiz Catalán in contact. Hij heeft een armprothese ontwikkeld waarbij electrodes geïmplanteerd worden en je gevoel en beweging terug krijgt als in  een echte hand.. Hij vertelde mij dat ik hier een geschikte kandidaat voor ben. Nu moet ik er serieus over nadenken of ik dit ook wil (wordt vervolgd). Ik wil de crew hartelijk danken voor de medewerking en de uitzending, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Woensdag 5 Juni 2019 Hilversum  

In voorbereiding op de tv uitzending van De Kennis Van Nu waren Peter en ik uitgenodigd voor het radio programma Focus. Dit betrof een nachtuitzending. met het nodige noodweer onderweg ging ik richting Hilversum. Rose Heijnen was de presentatrice van Focus. Zowel Peter als ik kwamen uitgebreid aan het woord om ons verhaal te doen. Voor we het wisten was het uur al weer voorbij. 
Iedereen die meegewerkt heeft wil ik graag bedanken voor deze leuke ervaring. Ik ga zeker kijken. 
TV CYBATHLON RADIO WEBSITE

CYBATHLON


Als Bert Pot zich indenkt dat hij zijn pols beweegt dan reageren de overgebleven spieren in zijn onderarm. Speciale elektrodes herkennen de spiercontractie en voeren het signaal verder 


CYBATLON


WEDSTRIJD VAN DE MACHINEMENSEN


“Je moet rustig blijven, dat is heel belangrijk.”

Maandag, 25 juli 2016, Sappemeer. Nog 75 dagen tot aan de Cybathlon.

Bij de Cybathlon heten de deelnemers "piloten" Met armprotheses,exoskeletten of hersenbediening worden ze machinemensen. Bij de eerste bionische olympiade strijden de deelnemers in 6 disciplines om de overwinning.  

Op de eerste verdieping van een eengezinswoning buigt Bert zich over een houten puzzel. Bij de Cybathlon zal dit het eerste onderdeel in het parcours voor mensen met een armprothese  zijn. De grepen aan de houten schijven bestaan uit alledaagse voorwerpen. Er is een sleutel, een touw, de greep van een lade, een bal. In totaal bestaat het geheel uit 12 delen:
“Ik heb enkele onderdelen van de Cybathlon nagebouwd en daarnaast train ik in de sportschool omdat niet alleen de fysiek goed moet zijn, maar je ook helder in je hoofd moet zijn.”

Bert is 53 jaar. Zijn haar heeft hij aan de zijkanten kort geknipt, zoals dat tegenwoordig in de mode is. De mens eindigt bij de elleboog, hier begint de techniek: eerst een groen gelakte onderarm, daarna een doorschijnende handschoen die de mechanische hand omsluit. Met deze hand grijpt hij soeverein naar de bal en legt vervolgens het puzzelstuk terzijde. Met de greep van de lade heeft hij ook geen problemen. Bij de sleutel wordt het al gecompliceerder: Bert klemt hem omstandig tussen duim en wijsvinger van zijn mechanische hand: 
“Je moet rustig blijven, dat is heel belangrijk. Als je iets wilt doen, dan geeft dat spanning. En als je gespannen bent, dan zal de opdracht vaak mislukken.”
Het wordt erg moeilijker als hij de sleutel moet beetpakken. Pas na enkele pogingen heeft hij de sleutel te pakken. Voor mensen met 2 handen zou dit geen enkele opgave zijn. Voor Bert is het een uitdaging. Daarnaast zal hij bij de Cybathlon ook nog de was ophangen en de ontbijttafel dekken. Zijn doel is duidelijk:
“Ik ga alleen naar de Cybathlon om te winnen.”
Het ongeluk met de kartonmachine

Als Bert  zich indenkt dat hij zijn pols beweegt dan reageren de overgebleven spieren in zijn onderarm. Speciale elektrodes herkennen de spiercontractie en voeren het signaal verder.

Bert verlaat zijn oefenruimte en gaat naar de keuken. Aan de wanden van zijn huis hangen voorwerpen van hout. Een kip, uitgesneden uit meerdere houtlagen. En een houten bloemenkrans. Bert was timmerman. In 2006 had hij een ongeluk bij een kartonmachine:
“Ik had gelijk in de gaten: dit is heel ernstig, om dat te herstellen is een pleister alleen niet genoeg. Mijn horloge is ook door de machine gegrepen die mijn hand heeft geplet. En mijn horloge is blijven stilstaan op het tijdstip van het ongeluk, half 12 in de nacht. Dat vergeet je nooit.’
De artsen in het ziekenhuis hebben hem na het ongeval gevraagd wat hij graag deed in het leven. Motorrijden en houtbewerking antwoordde hij. Voor het motorrijden heeft hij een speciale prothese en aangepaste motor. Voor de rest van zijn hobby’s en activiteiten had hij een beweegbare prothese nodig:
“Toen heb ik mijn eerste prothese gekregen. En die hand heeft voor mij in het leven niets toegevoegd. Die kon alleen open en dicht. Ik heb gezegd: als mijn leven met een prothese er zo uit moet zien, dan wil ik helemaal geen prothese! Daarna ben ik op het internet gaan zoeken en vond de firma Touch Bionics die een hand produceerden waarvan ik zei: die wil ik graag proberen.”
De prothese werkt volgens het principe “zo eenvoudig als maar mogelijk is”

Namens de firma Touch Bionics neemt Bert deel aan de Cybathlon. De mechanische hand heeft een transparante handschoen waardoor je de metalen structuur van de prothese goed ziet. Bert bevalt dat, hij verstopt de hand niet, hij draagt zelfs een armband om zijn prothese. De prothese functioneert ‘myo-elektrisch’. In de koker zijn speciale elektrodes aangebracht. Zij meten de elektrische spanning die door de spieren in de onderarm wordt opgewekt. Op deze manier kan Bert de vingers onafhankelijk van elkaar besturen. Hij beeldt zich daarbij in dat hij zijn pols beweegt:
“ Als ik de pols naar beneden beweeg, dan sluit de hand zich. En als ik de pols naar boven beweeg dan opent de hand zich. Open, dicht, weer open, dicht. Ik kan dat signaal ook tweemaal kort na elkaar geven of driemaal. En co-contractie, dan krijgen de spieren voor openen en sluiten tegelijkertijd een signaal”. 
Voor elk van deze spiercommando’s kan Bert met de hulp van een smartphone-app grepen voor de hand programmeren: een driepuntsgreep, een wijsvinger, een greep om een sleutel vast te pakken. Hij kan zelfs zijn middelvinger opsteken. Via zijn spieren stuurt hij ook de druk die hij moet uitoefenen aan: 
“Ik kan een glas gemakkelijk optillen, dat is heel simpel. Maar daarnaast kan ik het ook heel voorzichtig doen . Ik kan een ei pakken zonder hem kapot te drukken”. 
Op deze manier kan hij zich aankleden, eten koken en andere alledaagse handelingen verrichten. Het ziet er allemaal gemakkelijk uit, het vergt echter heel veel oefening.

Hij denkt er in het dagelijkse leven nauwelijks meer bij na dat hij een prothese draagt, zegt Bert. De robothand is een deel van zijn lichaam geworden. Het ontbreekt hem alleen nog aan fijngevoeligheid in de hand.

De ontwerpfilosofie achter de hand is als volgt: zo eenvoudig mogelijk. Geen gecompliceerde commando’s waarbij je de spieren afwisselend kort of langdurig moet aanspannen. En ook geen feedback aan de gebruiker waarmee hij kan ‘voelen’. Dat weet ook Bert maar hij vindt dat niet goed:
“Als je een hand mist, dan merk je pas wat je met een hand allemaal doet. Je raakt dingen aan en voelt voorwerpen zonder er naar te kijken. En met mijn prothese is dat niet mogelijk. Ik voel niets als ik iets vastpak”. 
Met dank aan  Piotr Heller
TV RADIO

ZOMBIBI


14 augustus 2011 heb ik meegewerkt als figurant in een nieuwe Nederlandse bioscoopfilm , dit keer een komische zombie film.
Via het forum KmK kwam de vraag binnen of er mensen met een amputatie wilden figureren in de film.


ZOMBIBI



De hoofdrollen voor ZOMBIBI worden vertolkt door Yahya Gaier, Mimoun Ouled Radi, Sergio Hasselbaink en Yes-R. GTST actrice Gigi Ravelli maakt haar filmdebuut in ZOMBIBI. Yahya was te zien in KICKS en won een Gouden Kalf voor zijn rol in HET SCHNITZELPARADIJS. Mimoun speelde in SHOUF SHOUF HABIBI en GANGSTERBOYS. Yes-R was eveneens te zien in GANGSTERBOYS en in EEN BEETJE VERLIEFD. Sergio Hasselbaink had een hoofdrol in de succesvolle bioscoopfilm SONNY BOY en in VAN GOD LOS de tv serie. Later dit jaar zal hij met Toneelgroep Amsterdam in de theaters staan met het stuk IN ONGENADE.  
De ‘zomedie’ wordt geregisseerd door Martijn Smits en Erwin van den Eshof. Tijs van Marle schreef het scenario. Talent United Film produceert ZOMBIBI. De opnamen starten 30 juli 2011. De film is vanaf 16 februari 2012 in de Nederlandse bioscopen te zien.

ZOMBIBI FIGURANT


14 augustus 2011 heb ik meegewerkt als figurant in een nieuwe Nederlandse bioscoopfilm , dit keer een komische zombie film.
Via het forum KmK kwam de vraag binnen of er mensen met een amputatie wilden figureren in de film.
Opnames zijn voor mij niet onbekend aangezien ik al aan div. heb meegewerkt maar dit beloofde toch iets totaal nieuws te worden.

Zondagmorgen in alle vroegte in de auto op naar de filmset in Amsterdam-Noord
In een garage op een bedrijven terrein vonden daar de opnames plaats voor die dag.
Als eerste werd ik verwacht bij de schmink en voorzien van hoofdwonden en mijn arm/stomp werd bewerkt.
De make-upartiest maakte er goed werk van; het geheel leek gruwelijk echt en het was bijna niet te geloven dat het nep was. Enige mensen op de set durfden dan ook bijna niet te kijken omdat het zo echt leek.
Ook de andere aanwezige figuranten werden waar nodig geschminkt: de een nog afzichtelijker dan de ander.
Inmiddels begonnen de opnames met de acteurs. Zij hadden al druk geoefend en het script doorgenomen voordat de echte opnames begonnen. 
Samen met alle aanwezige figuranten zaten we te wachten totdat we konden doen waar we voor ingehuurd waren. Voordat we naar de set mochten gingen we naar de “spray”, hier werden we voorzien van het nodige nepbloed en groen zombieslijm.
Nu zagen we er pas echt uit alsof we net waren aangevallen door een stel losgebroken olifanten.
We mochten als eerste figureren voor de ramen van de garage. Binnenin de garage vonden de opnames plaats en lijkt het straks in de film net of de zombies buiten staan te wachten op al het lekkers dat zich binnen bevindt.
Dit mochten we (bijna tot vervelens toe) div. malen herhalen, je moet toch ergens onderaan de ladder beginnen toch !!!
Eigenlijk als je er goed bij nadenkt is het gekkenwerk ,maar je wist van tevoren waar je aan begon.
Vooraf werd duidelijk uitgelegd wat er van je verwacht werd.
Tijdens de middag pauze werd er een heerlijke lunch geserveerd en werden de bevindingen van de ochtend doorgenomen. Na de middag kwamen andere opnames aan bod.
Ook hier werd onze aanwezigheid weer op prijs gesteld.
Dit leidde bij sommige opnames tot hilarische taferelen doordat toevallige voorbijganger s nogal erg verbaasd reageerden. Je kon zien dat ze zich afvroegen of ze zich in een programma als candid-camera of bananasplit bevonden. 
Tijdens de afsluitende opnames mochten we de acteurs achtervolgen en gingen de opnames vrijwel probleemloos.
Echt meer over de film mag ik niet vertellen voor de première, allemaal kijken zou ik zeggen.
Iets wat ik zeker ga doen, ben dan ook erg benieuwd hoe de film er uiteindelijk uit komt te zien.
Natuurlijk hoop ik stilletjes ook dat ik duidelijk en herkenbaar in beeld ben.
Het was een leuke maar enerveerde dag . Ik heb genoten en enthousiaste mensen ontmoet en een goed beeld gekregen hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat op een echte filmset.
 
Mocht ik nog eens een keer gevraagd worden dan zou ik het zo weer doen.
Graag wil ik een ieder die betrokken was bij de productie, opnames en voorbereiding hartelijk danken voor een ervaring die ik niet snel zal vergeten.

TEASER
TRAILER
TITELSONG

BLIK OP DE WEG


Onlangs kreeg ik een telefoontje van de MMVG (Motor Mobiliteit Voor Gehandicapten) 
met als vraag of ik mee wilde werken aan opnames voor het programma “Blik Op De Weg” Meestal als je daarin terecht komt heb je iets niet goed gedaan.

BLIK OP DE WEG 


Onlangs kreeg ik een telefoontje van de MMVG (Motor Mobiliteit Voor Gehandicapten) 
met als vraag of ik mee wilde werken aan opnames voor het programma “Blik Op De Weg” Meestal als je daarin terecht komt heb je iets niet goed gedaan.

Ze wilden een item gaan maken over mensen die met een handicap deelnemen aan het verkeer, zowel in de auto als op de motor. Ik werd gevraagd voor het onderdeel over de motor. Was er meteen voor in om hier aan mee te werken.
Hoewel ik de motor al lang en breed op de winterstalling had staan was ik gaarne bereid om deze hiervoor weer tevoorschijn te gaan halen.

Op 23-11-2007 waren de opnames gepland (het was exact een jaar geleden dat ik wakker werd na mijn ongeval ‘s nachts) Het weer was redelijk goed en droog. Na aankomst is Assen en onder genot van een bakje koffie (keurig verzorgt door Rob Janssen) werd er met smart gewacht op het team van “Blik Op De Weg”.Na enige vertraging arriveerden ze en werd het programma van de dag doorgenomen.Als eerste werd ik geïnterviewd.
Daarna ging het op de motor, een paar achtjes draaien en een remproef maken. (onder de goed keurende blik van Theo Koops ,rij-instructeur) Alle opnames werden een paar keer overgedaan. Tijdens het verplaatsen naar de andere locaties werd er rijdend uit de bus gefilmd, camera man achter in de bus (met veiligheids- koord) met de klep omhoog.Dit brengt behoorlijk leuke situaties met zich mee , mensen die verbaasd kijken, toeteren of foto’s maken van het schouwspel. 
Vervolgens werd er gefilmd bij een tankstation waar ik ging tanken , het geheel werd in beeld gebracht. (aankomen rijden,tanken,afreken en weg rijden)
Daarna werd er gefilmd op een 80 km weg rijdend achter het busje richting Loon.
Daar aangekomen werden er nog wat opnames ter plaatse gemaakt ,voorbijrijden, afslaan enz. Vervolgens ging het richting de snelweg, nog steeds filmend uit het busje. Afwisselend achter,naast en voorbij het busje richting Tynaarloo. Dit stukje snelweg werd meerdere keren gedaan.
Bij Tynaarloo werden er ook nog opnames bij de rotonde gemaakt. Ook hier weer verbaasde blikken van div. mensen en toeterende automobilisten. Hierna werd de reis weer vervolgd richting Assen. Binnen in de rijschool werden er nog opnames gemaakt hoe ik mijn motorkleding aan en uit doe. Na een heerlijk bakje soep plus broodje (weer verzorgt door Rob Janssen) moest er nog 1 opname worden gemaakt. De crew ging filmen op het viaduct en ik over de snelweg. (Assen-Noord,Assen-Zuid)
Hierna zaten de opnames voor mij erop.
Daarna waren er nog enkele opnames met een zijspan. De gehele dag is ook erg leuk vast gelegd op foto door een goede vriend.
Tijdens het nuttigen van een kopje koffie (nog steeds verzorgt door Rob Janssen) werd de dag nog even kort door genomen.
Na het ontvangen van een “Blik” (met inhoud) ging de crew van “Blik Op De Weg” weer richting huis.
Vond het een leuke en prettige samenwerking de gehele dag. Na de ontvangst van een bloemetje ging ook ik weer op weg naar huis. Een hele leuke ervaring en film carrière rijker. Graag wil ik iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt hartelijk danken.
Speciaal Rob Janssen , rijschool Koops en het team van “Blik Op De Weg”. Binnenkort gaan we nog naar Leo de Haas Producties (die het programma “Blik Op De Weg”maakt) om te kijken hoe daar alles gemonteerd en klaar gemaakt wordt voor de uitzending 
Ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

BEZOEK LEO DE HAAS PRODUCTIES


De opnames zijn 23-11-2007 gemaakt. Nadat de opnames waren gemaakt
werden we uitgenodigd om ook een bezoek aan de studio te brengen om de opnames en montage te zien. Dat was dus een zeer mooie gelegenheid om dit eens van dicht bij te zien. Na een bakje koffie kregen we een rondleiding door het bedrijf. Alle aspecten kwamen aan bod. Van de montage,Blik op de Weg auto’s, opnamestudio, archief, tot aan de montagestudio
Heel erg leuk was het om te zien hoe het een en ander allemaal in zijn werk gaat en wat er allemaal bij komt kijken. Het was grappig om te zien wat eigenlijk de kast is die je altijd in beeld ziet (met al die lampjes die knipperen) als het programma word gepresenteerd door Leo de Haas. Allemaal nep, gewoon een stuk karton met allemaal lampjes. Daarna gingen we vol verwachting richting de montagestudio om de opnames te bekijken.
 
Het is een zeer leuk item geworden. Het aspect van mensen met een lichamelijke beperking die deelnemen aan het dagelijks verkeer zowel in de auto als op de motor kwam redelijk tot zijn recht. Wel is het verwonderlijk wat er uiteindelijk van 4 a 5 uur filmen overblijft. Daarvoor ben je de hele dag op pad. Lang niet alle handelingen die ik moest verrichten komen in beeld.
Dat vond ik wel jammer, maar blijkbaar gaat dit zo bij tv opnames. Wel is duidelijk in beeld gebracht dat ik met een prothese rij.
Jammer is eigenlijk wel weer dat de MMVG niet duidelijk genoemd wordt.
 
Eerst werd verteld dat de uitzending gepland was voor 19-2-2008. Maar dit is verschoven naar 26-2-2008 i.v.m een voetbal uitzending (dan kijken er minder mensen)
 
Voor 19-2 staat dan een herhalingsuitzending gepland. Zelf weet ik al hoe de uitzending er uitziet.
Maar wegens exclusiviteit van de uitzending mag en kan ik hier niets meer over kwijt.
Allemaal kijken dus zou ik zeggen op 26-2-2008
UITZENDING

MIJN TROTS


In het motorblad MotoPlus staat altijd een item over “mijn trots”, hierin vertelt iemand over zijn/haar motorfiets. Waarom is iemand trots op juist deze, specifieke motor, wat bepaalde de keuze voor een bepaald merk of type en waarom juist deze motor uniek is.

MOTOPLUS "MIJN TROTS"


Mijn motor is ook mijn trots en erg speciaal voor mij. 
Onlangs werd ik uitgenodigd voor een fotosessie in Varsseveld bij de redactie van MotoPlus.
Vol goede zin ging ik op weg, maar aangezien het onderweg redelijk nat was zag de motor er behoorlijk vies uit. Na een hartelijke ontvangst bij de redactie werd mijn motor door 3 man onderhanden genomen en weer in blinkende staat gebracht voor de foto’s.
De motor werd vakkundig opgesteld en ook ik moest op,voor of naast de motor poseren.
De opnames die werden gemaakt waren professioneel, nadien werden er nog div. detailfoto’s van de motor gemaakt.
Tevens werd er een interview afgenomen zodat ik vol trots over mijn motor kon vertellen en waarom ik juist voor deze motor heb gekozen.
Ik vond het erg leuk om hier aan mee te werken zodat anderen kunnen zie dat je ondanks een beperking nog steeds kunt genieten van het motorrijden.

Het uiteindelijke resultaat was te zien in MotoPlus van 26 Juli 2012 (nummer 15)
Redeactie en fotograaf: hartelijk bedankt voor deze unieke ervaring!

Mede dank aan Jacco van de Kuilen voor de foto shoot  
MIJN TROTS

PAUW & WITTEMAN


Wetenschappers hebben een bionische hand ontwikkeld die in staat is om prikkels door te geven. De gebruiker kan met de nep-hand onder meer voelen welke vorm een voorwerp heeft en van welk materiaal het is gemaakt. Een Deense man heeft ruim een maand de hand gebruikt en is er heel enthousiast over. In de studio Bert Pot, die zelf als eerste Nederlander een bionische hand kreeg.is.

PAUW & WITTEMAN


Wetenschappers hebben een bionische hand ontwikkeld die in staat is om prikkels door te geven. De gebruiker kan met de nep-hand onder meer voelen welke vorm een voorwerp heeft en van welk materiaal het is gemaakt. Een Deense man heeft ruim een maand de hand gebruikt en is er heel enthousiast over. In de studio Bert Pot, die zelf als eerste Nederlander een bionische hand kreeg.

Naar aanleiding van het nieuws dat er een prothese ontwikkeld is waarmee je weer kunt voelen werd er contact met mij gezocht door de makers van het programma Pauw & Witteman.Ik werd gevraagd wat ik van deze ontwikkeling vond en of ik wel naar de studio in Amsterdam wilde komen om het e.e.a. uit te leggen over handprotheses en de huidige ontwikkelingen.Ik zat aan tafel met minister Kamp, Johan Derksen en Rena Netjes.Het was erg leuk om te ervaren hoe zo'n programma tot stand komt.Eigenlijk is de tijd te kort om alles kunnen uitleggen over hand protheses.
Na de uitzending nog even met minister Kamp over onze gezamenlijke passie gehad 'motorrijden' Wie weet kom ik hem nog eens op de motor tegen , hij kan mij herkennen aan .....
UITZENDING

REPORTAGE


Het is voor de meesten zo vanzelf sprekend: de koppeling bedien je met je linkerhand, gasgeven en de voorrem bedienen gaat met rechts, terwijl je voeten verantwoordelijk zijn voor het schakelen en de achterrem. Maar wat als één van deze functies plotseling wegvalt? 

RIJDEN MET EEN PROTHESE


Als het gaat over motorrijden met een beperking, dan kunnen daar alleen maar mensen die zelf een beperking hebben of een ledemaat missen spreken uit eigen ervaring
Zij kunnen perfect verwoorden hoe is om bv. met 1 hand een motor te besturen, een rijtest te ondergaan en wat je te wachten staat als je het rijbewijs voor je motor (opnieuw) wilt behalen.
Een verslaggever van motor 73 wilde zelf ervaren hoe dit in de praktijk in zijn werk gaat. 
Hij was echter gezegend met goed functionerende ledematen, dus moest er een oplossing worden bedacht om zoveel mogelijk een beperking te kunnen simuleren.
Wilfred Mijnheer van Stel orthopedie bouwde een speciale orthese voor de verslaggever.
Op deze manier ervoer hij hoe het was om met 1 hand (rechts) de motor te bedienen.
Op 22 april 2015 (mijn verjaardag) was het dan zover: de verslaggever ging een rijtest afleggen.
Vanaf het begin werd meteen duidelijk dat motorrijden met 1 hand veel meer inhield dan het rijden alleen. 
Zijn motorjas vormde het eerste obstakel: de orthese was veel dikker dan een echte hand en paste niet door de mouw van zijn jas
Ik bood hem aan om mijn jas te gebruiken omdat deze speciaal gekocht is in verband met mijn prothese. (Mijn motorprothese is geen normale hand maar een haak waarmee ik het stuur vasthoud.)
Als ik motorkleding aan wil trekken dan kan ik daarom maar 1 hand gebruiken. Al mijn motorkleding is daarom speciaal uitgekozen.
In het dagelijks leven gebruik ik mijn normale hand prothese wel voor het aankleden
Een jas moet voor mij een grote ritssluiting hebben die ik gemakkelijk open- en dicht kan doen, laarzen met klittenband, een handschoen met een simpele sluiting en een broek die gemakkelijk dicht gaat (geen knopen bv). Mijn helm moet een gemakkelijke (klik) sluiting hebben.
Voordat de verslaggever ook nog maar een meter had gereden was hij al nat van het zweet door de inspanning die het kostte om met 1 hand kleding aan te trekken en een helm op te zetten.
Uiteindelijk was het zover: na een korte uitleg over de rechtshandige bediening van de motor konden we de weg op. Omdat hij reed met de zelfde bediening als ik heb (alles rechts) kon ik hem voorzien van tips en trucs
De eerste bochtjes ,stoplichten en kruispunten gingen allemaal wat stroefjes, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook niet in 1 dag heb geleerd om met de aanpassing om te gaan 
Naarmate de dag vorderde zag je de vooruitgang en werden er div. proeven gedaan die ook bij de rijtest horen.
Bochten techniek, remproef en o.a slalom behoorden tot de opdrachten. De verslaggever reed zelf al jaren motor, maar rijden op deze manier was natuurlijk totaal anders als hij gewend was.
Toch deed hij het wonderbaarlijk goed.
Uiteindelijk heeft hij over deze ervaring een mooi artikel geschreven in Moto 73 met de titel 'Je zult het maar hebben".

MOTO 73 ITEM
         Copyright ©  1-HANDED                                
Share by: